Såhär hanterar de företagsflottan genom carsharing – eller bildelning som det också kallas
Telia Eesti är Estlands största telekom och IT-leverantör, med mål att vidareutveckla samhället och göra Estland ett bättre land att bo och arbeta i. Som företag arbetar Telia Eesti för att använda teknik för att göra människors liv – inklusive deras 1600 anställda – enklare och smidigare.
Därför omfattar deras Daring Goals 2030 följande:
– Noll CO2 genom hela deras värdekedja
– Noll avfall: cirkulär ekonomi som affärsmodell
– 100 % handling genom teamarbete med alla människor inom Telia Eesti (anställda, partners och – förhoppningsvis – kunder)
Organisationen har upprättat mycket konkreta och tydliga planer för att nå deras mål för 2030, enligt Mari-Liis Vihul, administrativ chef för Telia Eesti, att om 5 år ska deras fordonsflotta vara CO2-fri.
Hur ska de uppnå detta? Mari-Liis utvecklar:
“Vi har kommit överens om att vi från och med nu bara ska köpa elbilar – inga hybrider, inga fossilbilar – bara elektriska. För att ladda elbilarna kommer vi bara använda grön el – vind och vatten. Vi delar vår flotta med alla Telia-anställda – även för privat användning, så du behöver inte ha din egen bil.”
“Vi kompletterar detta med att använda elektriska taxibilar och ett differentierat kompensationssystem för personliga bilar från och med 2025. Det innebär att om du som anställd kör en fossilbil får du mindre körersättning än de som kör en elbil.”
Carsharing för anställda – “Carpoolingsystem”
Telia Eestis fordonsflotta består av cirka 150 fordon runt om i Estland, och 10 av dem används idag som poolbilar.
“Vi kallar dem ”poolbilar.”,” förklarar Mari-Liis, “Detta innebär att vem som helst kan boka en bil från kontoret och använda det för personliga ärenden. Det hjälper oss också att bli av med bilar som inte används så ofta.”
“Anställda kan bara använda bilar från N1-kategorin – vilket är lätta fordon – och så länge de fyller i sin jobb-vs-privat-körjournal stödjer det estländska skatte- och förmånssystemet detta. För närvarande gäller det bara N1-bilar.”
På grund av covid-19-pandemin och uppmaningen att stanna hemma, sjönk användandet av bilarna betydligt, men även under dessa förhållanden fick Telias bilflotta på 10 bilar 968 bokningar och körde sammanlagt 110 043 km under en femmånadersperiod.
Här är lite användarstatistik för Telia Eesti carsharing från januari 2021 till maj 2021.
• Tillgängliga bilar att boka: 10
• Bokningar: 968
• Antal körningar: 4032
• Antal bokade timmar: 12 934
• Total km: 110 043
Hur använder Telia Fleet Completes Carsharing-lösning?
Konceptet med carsharing – bildelning – är inte nytt och Telia har haft carsharing för sina anställda de senaste 10 åren. Vad som är nytt är användning av teknik för att förenkla bokningsadministrationen, användningsdifferentiering och nyckelfri upplåsning av bilarna.
“Under de senaste åtta månaderna” förtydligar Mari-Liis, “har vi uppdaterat hela carsharing-systemet på organisationsnivå. Idag synkar vi Telias aktiva personalregister med Fleet Completes plattform för att de anställda ska kunna logga in med ett Telia-konto. Anställda laddar ner Fleet Complete Carsharing-app och använder den för att:
• boka en bil
• öppna bildörrar med appen
• köra
• anteckna om det är i tjänsten eller för privat bruk i den automatiserade loggboken
“Varje vecka får anställda som har använt bilarna ett meddelande om att de ska se över föregående veckas körningar och markera om det var privat eller i tjänsten.”
“I slutet av månaden skickas data från Fleet Complete till Telias lönekontor och kostnader för privata körningar dras från den anställdes lön. På samma vis skickas kostnader för bilanvändningen till chefer så att de kan kontrollera att de är korrekta.”
Varför är corporate carsharing bra för företaget?
• Carsharing hjälper till att optimera kostnader genom mera effektiv användning.
• Bildekalerna fungerar som varumärkesreklam när bilen kör runt på gator och vägar.
• De anställda får en chans att prova elbilar.
“Det är bra för de anställda eftersom de får möjlighet att prova en helt ny biltyp eftersom elbilar är helt nya på marknaden och många inte har provat dem tidigare. De anställa får också möjlighet att vänja sig vid laddningssystemet.”
“Ett annat plus” säger Mari-Liis, “är att om du bor i stan behöver du inte längre ha en egen bil eftersom du alltid kan boka en från kontoret.”
“Så det är riktigt bra för företaget; kanonbra för de anställda och det är bra för miljön.”
Vad tycker Telia-anställda om det nya carsharing-systemet?
“Det nya systemet implementerades för 8 månader sedan under covid-19-pandemin, så på grund av att kontoret har stängd, har bara 15 % av de anställda – eller 240 användare – haft möjlighet att prova det, och de är mycket nöjda.”
“Vi jobbar med Fleet Completes team varje dag för att finjustera systemet och jag är helt övertygat om att det kommer att vara helt perfekt om ett par månader.”
Kontakta oss i formuläret nedan, så hjälper vi dig gärna!
Anställda laddar ner Fleet Complete Carsharing-app och använder den för att:
• boka en bil
• öppna bildörrar med appen
• köra
• anteckna om det är i tjänsten eller för privat bruk i den automatiserade loggboken